Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Valueframing
Author:
ISBN: 9789013093230 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vergeet alles wat je geleerd en gelezen hebt over communicatie. Alles wat uitgaat van een doel, een boodschap of een imago, dat zo effectief mogelijk moet worden overgebracht. Vertrouw op je natuurlijke gaven en het besef dat werkelijke communicatie begint met inlevingsvermogen.Iedereen kent wel het wonder van een echt intens persoonlijk gesprek, doordat het klikt, door de echte aandacht voor elkaar en door wederzijds respect. Eigenlijk 'synchroniseer' je elkaars frames en de boodschap lijkt dan vaak bijna spontaan te ontstaan. ValueFraming decodeert de flow van zo'n goed gesprek en stelt je in staat om, met de juiste voorbereiding, dat wonder altijd en overal te creëren. Niet alleen één op één, maar juist ook met en voor groepen.Inleven is de ene keer makkelijker dan de andere. Daarvoor biedt ValueFraming © een speciaal handvat onder het motto: 'If you don't understand people, you don't understand communication'. Ieder mens is uniek, maar op gebied van communicatie blijkt die diversiteit uiteindelijk opgebouwd uit een aantal natuurlijke basis-perspectieven. Die worden uitgedrukt in kleuren en helpen om inzicht te krijgen in de waarden en emoties van de luisteraar én van de spreker zelf, binnen de context van een gebeurtenis of maatschappelijke ontwikkeling. Dit waardenmodel vormt de 'value'-kant van ValueFraming.Met de unieke combinatie van die twee benaderingen vormt ValueFraming © een tweezijdig communicatiemodel, dat steeds vaker wordt ingezet bij crisiscommunicatie. Het is echter vooral ook een pleidooi en handvat voor leiderschap dat niet gericht is op het verkopen van een boodschap, maar op het creëren van verbinding, het betekenis geven aan maatschappelijke ontwikkelingen en het leiden van werkelijke transformaties. Een weg die leiders als Nelson Mandela en Barack Obama ons al gewezen hebben.Bron : http://www.bol.com


Dissertation
La diversité médiatique en Flandre : un cercle vicieux
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Naar aanleiding van het boek ‘De witte media – Of waarom allochtonen altijd slecht nieuws zijn' van Katleen de Ridder, werkzaam bij het Minderhedenforum, wil ik nagaan of studenten journalistiek en professionele journalisten zich bewust zijn van de witheid van de Vlaamse media. Bij de analyse van deze twee domeinen wordt aangetoond wat de perceptie is van studenten journalistiek en professionele journalisten omtrent de representatie en beeldvorming van etnische minderheden in Vlaamse media en in welke mate deze perceptie verschilt en/of overeenstemt. Middelen of methode: De perceptie omtrent diversiteit in de Vlaamse media van het professionele domein werd geanalyseerd door 2 oriëntatie-interviews met 2 journalisten op de redactie van het magazine MO*. De perceptie van het educatieve domein werd geanalyseerd door een focusgroepgesprek met 7 studenten van de journalistiekopleiding van hogeschool HUB onder leiding van Katleen De Ridder als experte ter zake. Beide onderzoeksterreinen werden onderworpen aan een kwalitatieve contrastieve analyse aan de hand van framingtheorie. Resultaten: Uit de interviews en het focusgesprek blijkt dat de diversiteit in Vlaamse media in een vicieuze cirkel zit waarbij het mediabedrijf (inclusief journalisten), het onderwijs en de politiek met elkaar in conflict zitten. Het onderwijs blijkt de sleutel te zijn om tot interculturele en inclusieve Vlaamse media te komen die de samenleving weergeeft zoals ze is : multicultureel. Professionele journalisten lijken meer betrokken bij de diversiteitkwestie dan de meer gematigde studenten journalistiek die zelf met veel vragen blijven zitten. Beide onderzoeksdomeinen zijn zich bewust van de diversiteitskwestie in de media en achten het nodig om hierin verandering te brengen.


Dissertation
Immigrants and asylum seekers in the press in the British Isles and in Flanders – a Framing analysis
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie bestond erin na te gaan met behulp van framing anlysis wat de houding is van de pers in Vlaanderen en op de Britse eilanden ten opzichte van immigranten en asielzoekers. Hiervoor werden 56 krantenartikels geselecteerd uit vier Britse kranten (The Sun, The Mirror, The Guardian en The Times) en vier Vlaamse kranten (Metro, Het Laatste Nieuws, De Standaard en De Morgen). Middelen of methode: De krantenartikels werden onderzocht met behulp van de framing theorie, die op een deductieve werd uitgevoerd. Er werden vooraf drie frames bepaald, een positief, een negatief en een neutraal frame, en de krantenartikels werden daarna onderzocht om na te gaan of ze een of meerdere van deze drie frames bevatten. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat de Britse populaire kranten een veel meer uitgesproken mening hebben, niet alleen tegenover immigranten en asielzoekers, maar ook tegenover de overheid. De Vlaamse populaire kranten daarentegen zijn veel terughoudender en schrijven veel neutraler. Tussen de kwaliteitspers in Vlaanderen en op de Britse eilanden bestaat er minder verschil. Beiden schrijven op een neutralere manier over immigranten en leveren af en toe kritiek op het beleid van de overheid.


Dissertation
The Iraq War in the Flemish printed media: a framing and discourse analysis
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Dit werk onderzoekt de mate waarin er over de Irak-oorlog in de twee kwaliteitskranten De Standaard en De Morgen werd bericht. Bovendien onderzochten we welk soort artikels voorkwamen en hoe lang die waren. Het tweede stuk van dit onderzoek spitste zich toe op een analyse van het discours dat in beide kranten werd gehanteerd. Daarvoor gebruikten we de principes van Carpentier (1999), zoals hij ze toepaste in zijn onderzoek naar de berichtgeving over de oorlog in Kosovo. Op deze manier analyseerden we 58 artikels uit De Standaard en 56 artikels uit De Morgen die verschenen tussen 20 maart en 2 mei 2003, de periode van de militaire invasie van Irak. Middelen of methode: Voor ons onderzoek gebruikten we de frames van Semetko & Valkenburg (2000) om de frames in beide kranten te bepalen, de principes van Carpentier (1999) om op zoek te gaan naar overeenkomsten met de oorlog in Kosovo, en de theorie omtrent artikelsoorten van Kussendrager en van der Lugt (2007) om te onderzoeken welk soort artikels zoal verschenen. Resultaten: Uit ons onderzoek bleek dat alle frames in zowel De Standaard als De Morgen voorkwamen. Bovendien schreven beide kranten vaak over dezelfde onderwerpen, maar werden deze onderwerpen in enkele gevallen aan verschillende frames toegeschreven. Een bericht over de Irak-oorlog had een gemiddelde lengte van 500 tot 600 woorden. Naast nieuwsberichten en –verhalen waren er vaak ook achtergrondberichten, reportages, interviews te bespeuren. Vooral het Human Interest frame vertoonde een grote variatie aan artikelsoorten. Het tweede deel van het onderzoek wees uit dat principes van personificatie, demonisering, heroïsering, technologisering, virtualisering, (de)militarisering en hegemonisering in beide kranten uitgebreid aan bod kwamen. Toch bleek dat de Morgen geen voorbeelden van personificatie van de oorlog bevatte. Deze waren wel aanwezig in De Standaard. Beide kranten bleken elementen van kritiek op het conflict te weerspiegelen.


Dissertation
Frame analysis of the portrayal of Nick Clegg in the British, Dutch and Belgian print presses
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie was proberen te bepalen of er een verschil was in de portrettering van Nick Clegg tussen de Britse, de Nederlandse en de Belgische geschreven pers. Er werd ook gekeken of er een verschil en/of ontwikkeling was in die portrettering in de tijdsperiode tussen februari 2010 en september 2010, de periode voor en na de algemene verkiezingen in Groot-Brittannië in 2010. Middelen of methode: Voor deze scriptie werden veertien Britse, vijftien Nederlandse en twaalf Belgische krantenartikelen geanalyseerd. Deze artikelen werden gecategoriseerd in drie tijdsperiodes (de periode voor het eerste televisiedebat, de periode tussen het debat en de verkiezingen en de periode na de verkiezingen) om zo te kunnen bepalen of er verschillen of ontwikkelingen waren in de portrettering van Clegg doorheen de hele periode in de drie nationale persen.Voor de analyse van de artikelen werden ook vier frames geformuleerd (twee positieve en twee negatieve) inzake Clegg zijn multiculturalisme en zijn politieke voorkeuren. Dit liet ons toe een beeld te schetsen van de positie van de drie nationale persen ten opzichte van Clegg.Tijdens de analyse werd telkens het aantal woorden geteld dat verwees naar een bepaalde frame en dit werd dan uitgedrukt in een percentage om een vergelijking te kunnen maken tussen de drie nationale persen. Resultaten: De resultaten van de scriptie tonen aan dat er grote verschillen zijn tussen de drie persen in de portrettering van Nick Clegg.Voor de verkiezingen stond de Britse pers nogal sceptisch ten opzichte van Clegg en dit uitte zich in weinig verwijzingen naar de positieve frame en in veel verwijzingen naar de negatieve frames. Na de verkiezingen veranderde deze negatieve portrettering en werd Clegg op een positieve manier voorgesteld.De Nederlandse pers neemt een heel positief standpunt in ten opzicht van Clegg en dit uitte zich in veel verwijzingen naar de twee positieve frames en heel weinig verwijzingen naar de twee negatieve frames.De Belgische pers leek het meest neutrale standpunt in te nemen van de drie persen en bood de lezer zowel positieve als negatieve informatie aan over Clegg.


Dissertation
Berichterstattung über Flandern in der belgischen deutschsprachigen Zeitung Grenz-Echo
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het hoofddoel van deze studie is een analyse van de verslaggeving over Vlaanderen in de Belgische Duitstalige krant Grenz-Echo. Hoewel de krant voornamelijk verslag uitbrengt over regionaal nieuws, wordt er elke dag ook aandacht besteed aan nieuws uit Vlaanderen, Wallonië en België. Enerzijds wordt kwantitatief onderzocht hoe vaak Grenz-Echo verslag uitbrengt over Vlaanderen, anderzijds wordt de inhoud van deze verslaggeving steekproefsgewijs kwalitatief onderzocht. Middelen of methode: Als achtergrond voor dit onderzoek werden verscheidene artikels en monografieën over beeldvormingsonderzoek geraadpleegd. Deze secundaire literatuur wordt kort in de masterproef voorgesteld. Voor het onderzoek zelf werd een corpus samengesteld met alle Grenz-Echo-artikels over Vlaanderen uit de periode januari -september 2010. Dit corpus werd eerst aan een kwantitatieve analyse onderworpen (aan hand van vijf parameters). Vervolgens werd op een deel van het corpus ook een kwalitatieve analyse uitgevoerd. Omdat het praktisch onmogelijk was om een kwalitatieve analyse uit te voeren op alle artikels uit het corpus, werd een steekproef uitgevoerd m.b.t. de verslaggeving over de Vlaamse politicus Bart De Wever en zijn partij, de N-VA. Resultaten: Uit de kwantitatieve analyse blijkt dat het aandeel aan artikels over Vlaanderen inderdaad beperkt is. Belangrijk hierbij is het verhoogde aantal artikels in de maanden april en juni, de maanden waarin de regering Leterme II viel en er nieuwe federale verkiezingen plaatsvonden. Mede daardoor is "politiek" het thema waarover het vaakst gepubliceerd werd. De artikels uit het corpus zijn meestal vrij kort. Opmerkelijk is wel dat een deel ervan op de eerste pagina van de krant werd gepubliceerd en dat de journalisten zich voor de artikels over Vlaanderen niet alleen op Nederlandstalige, maar ook op Franstalige bronnen baseren.Uit de kwalitatieve analyse blijkt dat over Bart De Wever algemeen vrij neutraal tot positief geschreven werd. Uit de discourse analysis blijkt dat De Wever het vaakst met de vrij neutrale term "N-VA-Chef" werd benoemd, maar dat er ook vaak positieve adjectieven werden toegekend. Uit de framing analysis blijkt dat er geen negatieve frames opduiken: De Wever wordt niet als vijand van de Franstaligen afgebeeld, de schuld voor de moeilijke onderhandelingen wordt niet bij hem gelegd en er wordt ook gerelativeerd dat De Wever en zijn partij het einde van België willen. De negatieve berichtgeving uit de Franstalige pers wordt vaak geneutraliseerd.


Dissertation
The UK general election of May 2010 in the Belgian and Dutch quality press: an appraisal and framing analysis
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze masterproef had als doel de verslaggeving van de Britse Lagerhuisverkiezingen in mei 2010 te onderzoeken op gebied van neutraliteit en journalistieke toon in de Belgische en Nederlandse kwaliteitspers. Daarna werd ook onderzocht hoe Gordon Brown, David Cameron en Nick Clegg werden geframed in de respectievelijke kwaliteitskranten met betrekking tot de Britse verkiezingen. Een corpus met artikelen uit De Standaard en NRC Handelsblad uit de periode januari-mei 2010 werd hiervoor geselecteerd. Middelen of methode: Het onderzoek is gebaseerd op de appraisal theorie, waardoor de inhoud van het corpus kwalitatief kon worden geanalyseerd op basis van drie positieve of negatieve houdingen: emotie, beoordeling en waardering. Aan de hand van deze kwalitatieve inhoudsanalyse werden de frames inductief afgeleid uit het corpus. Resultaten: Uit de appraisal analyse kon worden afgeleid dat positieve en negatieve beoordelingen en waarderingen, zowel authorial als toegeschreven, en toegeschreven emoties aanwezig waren. Authorial emoties werden niet teruggevonden. Uit de framing analyse werd afgeleid dat Gordon Brown vooral werd geframed als een bullebak of een onpopulaire man. Daarnaast werd hij ook geframed als een doorzetter of een competente man. David Cameron werd frequent geframed als een charmante of welbespraakte man. Het Tory Blair frame, het zwakke leider frame en niet authentiek frame werden ook gebruikt. Voor Nick Clegg werd voornamelijk het frisse nieuwkomer frame gebruikt, hoewel hij ook als eurofiel werd geframed.


Dissertation
La représentation des hommes et des femmes dans De Standaard et Het Laatste Nieuws (2007-2010) au moyen d'une analyse des frames et une analyse qualitative du contenu
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze thesis is om na te gaan of de representatie van vrouwen en mannen gendergeladen is in De Standaard en Het Laatste Nieuws. Zoals de onderzoeken van Mediawatch (1995), Demoor en Saeys (2000) en Biltereyst en Peeren (2003), onderzoeken we in welke mate stereotypen over mannen en vrouwen optreden in de kranten en of er in dat geval verschillen optreden tussen beide kranten. Middelen of methode: Via een deductieve framinganalyse en een kwalitatieve inhoudsanalyse worden 119 krantenartikels van De Standaard en Het Laatste Nieuws (Binnenlands Nieuws) onderzocht (2007-2010) op semantisch gebied. Resultaten: Onze studie toont aan dat de journalisten van De Standaard en Het Laatste Nieuws mannen en vrouwen vaak op dezelfde manier afbeelden. In tegenstelling tot Demoor en Saeys (2000) leert de deductieve framinganalyse ons bijvoorbeeld dat mannen in beide kranten vaker worden afgebeeld als slachtoffers. Vrouwen worden daarentegen vaker dan mannen voorgesteld in relatie tot hun familie. Daarnaast leert de deductieve analyse ons dat de mening van de vrouw minder telt en als minder belangrijk wordt beschouwd aangezien journalisten vrouwen minder vaak citeren dan mannen. Voorts leert de deductieve analyse ons dat mannen als intelligenter en belangrijker worden gestereotypeerd doordat journalisten hen vaker afbeelden als deskundigen dan vrouwen. De kwalitatieve inhoudsanalyse toont dat beide kranten mannen voorstellen als sterke personen met een duidelijke mening en een sterke wil. Dit uit zich niet alleen in het feit dat de citaten van mannen langer en expressiever zijn, maar ook in het feit dat mannen worden afgebeeld als hoofdrolspelers, harde werkers, volharders die recht op hun doel afgaan. Mannen worden ook vaak negatief afgebeeld als leugenaars, bedriegers, koppig, opstandig, agressief en achterdochtig. Tot slot toont de kwalitatieve inhoudsanalyse aan dat mannen stereotiep worden afgebeeld als snelheidsduivels. Dit laatste uit zich onder meer in de snelle auto's en de luxe auto's waarmee mannen worden geassocieerd in de kranten.Naast al deze gelijkenissen tussen de kranten leren de deductieve framinganalyse en de kwalitatieve inhoudsanalyse ons dat de journalisten van Het Laatste Nieuws vaker in stereotypen vervallen dan de journalisten van De Standaard. Aan de hand van de deductieve analyse stellen we bijvoorbeeld vast dat de journalisten van De Standaard vrouwen op een positievere manier voorstellen. Vrouwen worden vaker dan in Het Laatste Nieuws voorgesteld als deskundigen en minder


Dissertation
a comparative analysis of Belgian, US and UK print media coverage of the BP oil spill crisis
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De hoofddoelstelling van deze masterproef is tweeledig. Enerzijds wordt er gekeken of er grote verschillen zijn in hoe verschillende actoren van de BP olieramp worden beschreven in Vlaamse, Britse en Amerikaanse kwaliteitskranten. Anderzijds wordt er gekeken of er na verloop van tijd veranderingen zijn in hoe die actoren worden beschreven. Een bijkomende doelstelling bestaat erin om te kijken of er verschillen zijn in de beschrijving van de actoren binnen een pers. Middelen of methode: Er werd een corpus samengesteld van 72 artikels uit 6 kwaliteitskranten: The Guardian en The Times (UK), The New York Times en The Washington Post (US) en De Standaard en De Morgen (België). Voor iedere krant werden 12 artikels geselecteerd, 7 voor de eerste tijdsperiode (van 20 april 2010 tot en met 20 juli 2010) en 5 voor de tweede tijdsperiode (van 27 juli 2010 tot en met 30 oktober 2010).Er werden ook 3 actoren geselecteerd: BP, Tony Hayward en Barack Obama. Voor iedere actor werd telkens een positief en negatief frame opgesteld, wat een totaal van 6 frames oplevert.Door middel van 'content analysis' en 'framing analysis' werd het volledige corpus geanalyseerd. Alle werkwoorden, woorden, zinnen,... die te maken hadden met de actoren, werden onder een van de 6 frames geplaatst. Resultaten: nog niet alle resultaten ter beschikking


Dissertation
Le superman et la beauté? Analyse de genre dans le langage des articles de sport: Het Laatste Nieuws et De Standaard
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze masterproef onderzoekt in welke mate het taalgebruik van sportartikelen in de Vlaamse pers gendergeladen is. De studie gaat meer precies na welke stereotiepen van mannen en vrouwen geproduceerd worden en of er in dat geval verschil optreedt tussen een populaire krant en een kwaliteitskrant. Middelen of methode: Dit onderzoek legde eerst een corpus aan van alle artikelen verschenen in De Standaard en Het Laatste Nieuws tussen 2002 en 2008 van zowel de sportvrouwen (Els Callens, Kim Gevaert en Karin Donckers) als de sportmannen (Olivier Rochus, Cedric Van Branteghem en Ludo Philippaerts) van de drie geselecteerde sporten (tennis, atletiek en paardensport). Om het onderzoeksmateriaal te reduceren, werd per jaar een kunstmatige maand (1e week van januari, 2e week van februari, 3e week van maart en 4e week van april) gevormd, gebaseerd op de kunstmatige week uit het onderzoek van Demoor en Saeys (2000). Om een zo representatief mogelijk resultaat te bekomen, werden de 129 artikelen geanalyseerd aan de hand van een tabel, gebaseerd op het framing-principe, in combinatie met een kwalitatieve inhoudsanalyse. Resultaten: De analyse van het corpus toont aan dat er in het algemeen evenveel aandacht besteed wordt aan de resultaten van de sportvrouwen als aan die van de sportmannen en dat de goede prestaties van de vrouwen meestal ook positief worden voorgesteld. Journalisten gebruiken wel vaak werkwoorden die mannelijk geconnoteerd zijn om de goede prestaties van de vrouwen te beschrijven en presenteren vrouwen meermaals in relatie tot hun man. Beide fenomenen tonen aan dat de man beschouwd wordt als de norm. Journalisten vervallen soms in stereotiepen: vrouwen zijn mooi, sexy en interesseren zich voor hun uiterlijk, terwijl mannen als groot, sterk en echte winnaars worden voorgesteld. Het feit dat journalisten (o.a. met bijvoeglijke naamwoorden) vaak inspelen op de vrouwelijkheid van de sportvrouwen en op het sexy image van vrouwensport in het algemeen, verraadt als het ware een mannelijke invalshoek. Sportmannen genieten veeleer bijvoeglijke naamwoorden die hun persoonlijke kwaliteiten benadrukken of hun goede prestaties extra in de verf zetten. Als journalisten over vrouwen spreken, gebruiken ze bovendien, in tegenstelling tot bij de mannen (2x), vaak een verkleinwoord (18x). Zo lijkt het alsof vrouwen minder serieus genomen worden of zelfs minder belangrijk zijn. Het frame dat het meest prominent uit de kwalitatieve inhoudsanalyse naar voren kwam, was het frame van de rivaliteit die stereotiep onder vrouwen heerst. Vrouwen worden voorgesteld als jaloers op elkaar en onverdraagzaam. De vergelijking tussen beide kranten toont ten slotte aan dat Het Laatste Nieuws meer artikelen (83/129) aan sport wijdt dan De Standaard, een sensationelere schrijfstijl hanteert en zo ook vaker in stereotiepen vervalt.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by